Friday, July 15, 2011

jauh sangat!

Aku selalu jugak tengok/dengar orang mengeluh. Di Twitter. Di Facebook. Di blog. Di dunia bukan maya. Mana-mana saja ada aje orang yang mengeluh. Mengeluh pendek, mengeluh panjang, mengeluh sekerat... macam-macam ada. Aku pun ada juga mengeluh. Kalau benda tak terjadi ikut perkiraan aku, aku mengeluh. Kalau apa yang aku nak aku tak dapat, aku mengeluh. Kalau aku buat silap pun aku mengeluh. Manusia, kan. Mengeluh tu semacam satu karakteristik yang memang sudah ditanam dalam seseorang manusia. Macam aku. Macam kau. Macam dia.

Kadang-kadang, kita tak sedar pun kita mengeluh. Sebab dah terlalu biasa mengeluh.

Tapi, aku pun tahu, mengeluh itu tak baik. Tak baik sama sekali. Aku nak kikis sifat suka mengeluh tu. Kalau boleh, biar tiada keluhan langsung keluar dari mulut atau hati aku ni. Aku mahu hidup tanpa perlu adanya keluhan. Biar sedikit, biar kurang, biar sakit, aku tak mahu mengeluh. Aku cuma nak teruskan hidup dengan lapang dada. Susah memanglah susah, tapi bukan mustahil pun. Jangan sampai aku berpepatah pulak. 


Mahu aku berlari
Berlari sejauh yang mungkin
Berlari dari realiti
Berlari dari masa lampau
Berlari dari masa kini
Berlari dari diri aku sendiri

Tapi...
Kiranya itu, bukan satu percaturan yang bijak
Berlarilah aku
Di atas treadmill pun jadilah
Destinasi aku...
Jauh sangat!


No comments:

Post a Comment

Words could heal... or it could hurt or maybe, it won't bring any difference. Either way, just type away!