Monday, November 14, 2011

bersyukurlah!

Kata orang, bersyukurlah dengan apa yang kita ada.
Kata orang, bersyukurlah dengan keadaan kita seadanya.
Pendek kata, kata orang, bersyukurlah wahai umat manusia oi!


Aku bukan orang tak tau bersyukur. Aku ada rumah untuk didiami, ada baju untuk dipakai, ada kereta Mama nak tumpang pergi kerja tiap-tiap hari, ada laptop sendiri untuk memblog benda-benda mengarut seperti ni, dan walaupun gemuk dan rabun, aku tak tergolong dalam golongan OKU. Alhamdulillah. Aku antara manusia yang boleh dikatakan bertuah jugakla di muka bumi ni.

Ya, aku tahu bersyukur. Tapi kadang-kadang, harus diingat, dengan menerima keadaan kita seadanya sahaja, manusia bisa jadi complacent. Tahu apa tu complacent? Okey, jom kita try google translate tengok apa maksud complacent:


Complacent = berpuas hati. Senang cerita, complacent ni bermakna senang sangat berpuas hati. Aku sebenarnya spesis yang complacent jugak. Aku buat kerja yang sama dah tiga tahun lebih. Aku tak pernah terfikir nak tukar kerja. Sampailah ke bulan lepas. 

Aku buat semua kerja. Tapi gaji aku adalah sangat ciput. Nampak macam tak bersyukur kan? Macam ni lah, bayangkan situasi aku. Aku buat semua kerja kat ofis aku. Dari buat quotation ke tulis cek, dari beli alat tulis ke kemas ofis. Semua aku buat. Sebab aku staf tunggal kat ofis. Takdek orang lain dah kerja sini kecuali aku dengan bos. Jadi kalau ada kesilapan, ada benda yang tak kena, siapa yang kena marah? Cuba teka, cuba teka. Pandaiii...

Kadang - kadang aku kerja sampai 9 malam. Selalu aku kerja lebih dari masa yang sepatutnya. Aku tak pernah dapat OT. Aku ulang, tak pernah dapat OT. Ada orang, bila tau aku masih di ofis pukul 8 malam, kemain galak lagi kata aku kaya, banyak OT. Dan selalunya aku berdoa dalam hati, semoga masin mulut kalian ni. Esok lusa boleh aku pecat bos sendiri sambil buat gaya Donald Trump, "You're fired!"

Pagi ni, bila bangun tidur, aku rasa sangat-sangat depressed. Sangat. Aku jenis yang tak layan Isnin yang biru. Aku jarang terkena penyakit Isnin yang biru. Tapi pagi ni, aku rasa sangat berat nak kerja. Aku datang kerja dengan hati yang tak gembira, dengan semangat yang pudar. Agaknya, bekalan semangat dan kesabaran aku dah nak kehabisan dikikis masa. Aku rasa sangat penat. Sangat.

Mungkin aku tak bersyukur. Ada kerja, ada pendapatan. Tapi cubalah letak diri korang pulak kat tempat kat aku. Kalau korang tak tertekan dalam masa seminggu atau sebulan buat apa yang aku buat dengan bayaran yang aku dapat, tolonglah gantikan tempat aku. Pleaseeeeeee....



2 comments:

  1. Ummi,


    Kenapa tak nak cari kerja lain?


    Maksud saya, awak ada academic qualification yang bagus, pandai berbahasa Inggeris tu pun extra bonus untuk awak dan ada pengalaman kerja.


    Cari lah kerja kosong Ummi~~~~

    ReplyDelete
  2. Ila: Sedang dalam proses. Kalau boleh start next year dah dapat kerja lain.

    ReplyDelete

Words could heal... or it could hurt or maybe, it won't bring any difference. Either way, just type away!