Friday, December 02, 2011

awak sayang saya tak?

"Awak..."
"Hmm?"
"Awak sayang saya tak?"
"Sayang."
"Yeke?"
"Yela."
"Tu aje?"
"Maksud awak?"
"Yela... awak sayang saya banyak mana?"
"Banyak sangat."
"Hmm..."
"Tak puas hati la tu."
"Takdelah..."
"Yelah tu."
"Malas lah nak cakap dengan awak ni. Bye!"

Aku kira, dialog macam di atas sering terjadi antara sepasang kekasih. Aku rasalah. Aku tak banyak pengalaman tapi aku rasa aku pernah bertanyakan soalan macam di atas satu ketika dulu. Saja nak dengar jawapan dari pakwe masa tu. Perempuan suka sebenarnya dengan ayat-ayat cinta/romantis macam tu. Eh, yeke? Yelah kot. Aku kan perempuan, aku tau lah. Berbunga rasanya hati kalau sang kekasih cakap "Saya sayang awak" atau "I love you", tak gitu? Haruslah!



Dengan Encik Tunang, aku tak ingat aku pernah tanya tak soalan-soalan macam tu. Serius aku tak ingat. Pernah ke tanya? Tapi jujur cakap, aku tak terasa nak tanya. Ada perkara, kita tak perlu tanya. Dari gerak gaya, dari nada, dari perbuatan, kita boleh tau samada seseorang itu sayangkan kita atau tak. Lagi pun, lepas berapa kali bercouple, aku rasa soalan "Awak sayang saya tak?" ni dah semakin tak relevan. Kenapa? Sebab bagi aku, bila kita perlu tanya soalan macam tu, semacam kita rasa insecure dengan perhubungan yang sedia ada. Itu pada pandangan akulah.

Sebenarnya, pada pandangan aku, kata-kata sayang atau cinta tu, biarlah datang secara natural. Atau secara spontan. Kan lebih manis dan mengujakan macam tu? Kata-kata sayang/cinta tak perlu diminta-minta. Tak perlu juga dipaksa-paksa. Tak seronok macam tu. Macam tak ikhlas pun ada kan kan kan? Aku tau, orang perempuan yang suka sangat tanya soalan ni. Kalau jawab tak mengikut kehendak hati, mulalah muncung panjang sedepa, boleh buat gantung hanger. Eleh... toksah nak nipu akulah kata korang tak pernah buat camtu. Aku perempuan, aku tahulah!

Tapi kan kan kan... kenapa eh, kita selalu terlupa nak ucapkan kata-kata sayang tu pada ahli keluarga kita? Kalau kat pakwe ke, makwe ke, laju je. Hari-hari cakap "I love you! Muah muah muah!" kat SMS, kat YM, kat Twitter, kat Facebook, kat blog, kat mane-mane jelah. Sampai naik muak orang tengok. Tapi kalau kat mak ayah, takde pun nak muah muah muah. Ok, janganlah sampai muah muah muah. Kang orang tua tu kata korang buang tebiat. Cukup sekadar "I love you, mak!" atau "Love you, ayah!"

Malu? Sebenarnya aku pun sama jugak. Mama bukan jenis yang affectionate macam tu. Dia bab-bab macam cerita Hindustan ni kureng sikit. Tapi Hari Raya dan hari lahir Mama jadi hari istimewa, bila anak-anak peluk cium Mama dan tanpa segan-silu cakap "Love you, Mama!" Salah konsep ni. Patutnya hari-hari kena cakap dan buat. Tapi seriuslah, nanti Mama kata aku buang tebiat. So macam mana?

SMS?
Hantar e-mail?
Cakap depan-depan?

Isshhhh...

Takpelah, tunggu je lah 27 Disember nanti aku cakap kat Mama "I love you."

2 comments:

  1. Alhamdulillah..masih lagi tak malu ucapkan i love you mak, dan I love you dad. Dan, masih mencium pipi kedua mereka... Koh koh koh

    ReplyDelete
  2. Aujinz: Alhamdulillah... anak contoh ni.

    ReplyDelete

Words could heal... or it could hurt or maybe, it won't bring any difference. Either way, just type away!