Saturday, January 22, 2011

khurafat: ini bukan sebuah review


22 Januari 2011, GSC Mid Valley Megamall (Hall 12) - Tiket untuk tayangan filem Khurafat arahan Syamsul Yusof pada pukul 1.45 petang dilaporkan habis dijual. Itu pun menurut observasi penulis sendiri ketika duduk di dalam panggung menunggu iklan habis ditayangkan sambil mengunyah bertih jagung yang rangup dan enak.

Kira-kira jam 2 petang, lampu panggung dipadamkan dan tayangan filem Khurafat dimulakan. Penulis merasakan bahawa permulaan filem tersebut agak boleh tahan dan seperti menjanjikan sesuatu yang lebih baik. Penulis sehingga sanggup menyerahkan bertih jagung kepada adiknya untuk memberi fokus yang dalam kepada filem itu.

Namun begitu, apabila detik filem memasuki fasa takut-tak-takut, terdengar suara-suara yang kurang enak dari belakang dan sebaris tempat duduk penulis. Detik tidak best ini terjadi apabila Aishah (Liyana Jasmay), isteri kepada Johan (Syamsul) melihat hantu yang lebih menakutkan dari hantu Ju-On merangkak menaiki tangga rumahnya.

"Eee... suami dia tak dengar ke?"
"Eee... tak suka la cerita hantu macam ni!"
"Eh, kenapa diorang tidur sorang pusing arah lain, sorang arah lain?"

Ketika ini penulis berasa teramat menyampah dengan suara-suara sumbang tersebut lantas terus menyuarakan rasa bebal terhadap meleis-meleis itu melalui Twitter. Penonton di barisan J, kerusi 15 dan 16 amatlah mencabar kesabaran penulis dalam menghayati ketakutan filem Khurafat dan ketrampilan Syamsul Yusof sebagai pengarah, pelakon dan pen-rapper filem tersebut.

Beberapa minit kemudian, suara-suara sumbang pula kedengaran dari barisan I, tempat duduk 10 hinga 14.

"Heee... nanti hantu keluar!"
"Kenapa macam tu?"
"Kenapa macam ni"

Sambil kaki mereka menendang tempat duduk penulis dan juga adik penulis di sebelah. Tidak terlampau jika dikatakan bila-bila masa sahaja penulis dan adik beliau sendiri akan menjadi hantu yang lebih menakutkan dari hantu Anna.

Minat penulis pada ketika itu untuk menghayati hasil karya anak Datuk Yusof Haslam terus lenyap dibawa suara-suara gedik nak mampos meleis-meleis di barisan J dan I. Maka penulis meluahkan segala rasa di dalam Twitter. Adik penulis pula memberi amaran kepada meleis di barisan J untuk memperlahankan suara mereka, namun nampaknya mereka cuma akan faham bahasa tapak tangan. Kami teror, tapi kami bukan terrorist.

Tiada langsung ketakutan bersarang di jiwa penulis, sekalipun apabila melihat Johan membawa mayat yang sudah siap dikapan berlari di dalam hutan. Takut sikit je bila tengok muka hantu Anna tercongok kat dalam keranda. Oh. Dengan takut sikit je bila hantu Anna skodeng Aishah kat tingkap bilik.

Secara kesimpulannya, penulis tidak berapa menghayati filem yang khabarnya sudah mengutip untung kasar RM 2 juta something ni. Nak jerit pun tak berapa nak feel. Kalau jerit kat meleis barisan J dan I mungkin adalah lebih feel. Tapi lakonan Sabrina Ali sebagai Anna adalah mantap. Boleh tak you pergi kacau malaun barisan J dan I yang bising tu malam ni, wahai Anna? Please, please, please? Lakonan Syamsul masih ada ruang untuk diperbaiki. Dan Cik Liyana Jasmay sebagai isteri? Uh, maaf, penulis tidak berapa nak boleh telan.

Nasihat penulis, kalau anda rasa nak menonton filem ini, pastikan anda beli semua seat di barisan hadapan dan belakang anda dan juga semua seat di barisan anda untuk mengelakkan komentari secara live yang amat menyakitkan hati. Atau lebih afdal tunggu Astro Box Office. Atau kalau dah kedekut taik hidung masin sangat, sila tunggu tayangan filem ini di Aidilfitri nanti.

Sekian dulu bukan-sebuah-review dari saya, Ummi Farhana Zulkifli. Semoga meleis-meleis yang disebutkan di atas membaca penulisan saya ini dan segera bertaubat sebelum hantu Anna skodeng anda di tingkap.

Seat penulis adalah bernombor 13. Malang sekali.
Eh, khurafat doh!


6 comments:

  1. Anonymous12:12:00 AM

    lu tau cakap je la, kalau tak puas hati tegur terus. lu ingat tweet dlm panggung smua nk tengok lampu hempon lu?

    ReplyDelete
  2. Yaaaaaaaa... itu dia satu komen dari anon yang semacam butthurt. Thiz eez good stuff.

    ReplyDelete
  3. anon butthurt. ntah2 dia yg tendang kerusi tadi.

    ReplyDelete
  4. Tu lah kan, boleh jadi jugakla kan. Tapi tak baik tuduh kan. Kotla silau sangat cahaya lampu hempon aku tadi sampai beliau takleh nak konsentret kan.

    ReplyDelete
  5. lol, anon kat atas tu pehal?
    anyways, is this the sign that u need to get astro first? haha. mcm nxt month ade je khurafat tu kt first. keke

    ReplyDelete
  6. Haha komen first tu rempit gila.

    ReplyDelete

Words could heal... or it could hurt or maybe, it won't bring any difference. Either way, just type away!