Wednesday, March 23, 2011

angkat, tolak, masuk... kenyang!

Ini ialah posting secara rawak. Tiada tujuan spesifik. Cuma aku rasa bersalah apabila minggu lepas aku memblog secara rakus, tapi minggu ni aku membisu. Minggu ini, ini posting pertama. Tak cool, beb, tak cool. Tapi kalau minggu depan, atau mungkin bulan depan blog kembali sunyi, salahkan Twitter. Serius. Facebook pun sudah hilang keseksiannya. Itu memang serius.

Serupa seperti seorang jurugambar yang aku kenal, aku pun mencari bahan-bahan yang menarik untuk menjadi tatapan mata aku dan mata korang bila buka blog yang tak semenggah ni. Aku pun jadi seorang poseur. Poseur blogger dan jurugambar. Kenyataanya, lagi banyak gambar, lebih sedap mata memandang.

Tak gitu, wahai Cik Jurugambar?

Seronok tahu, berjalan-jalan di sekitar kotarayaku, tengok gelagat orang. Lama tak menjejak kaki di sekitar Jalan Tunku Abdul Rahman. Aku dah graduate dari Jalan TAR ke Mid Valley. Aku bukan seorang pemandu. Aku bergantung harap pada KTM Komuter, walaupun sebenarnya KTM Komuter suka memberi harapan penuh kepalsuan pada orang kebanyakan macam aku.

Jalan-jalan di Jalan TAR, aku telah menetapkan satu destinasi. Itu pun setelah disogok dengan kata-kata indah dari penduduk Twitterjaya. Macam kena hipnotis. Maka minda dah termaktub, nak cari Restoran Kudu. Nak makan nasi di Kudu. Ada cerita kelakar, tahu? Ceritanya, naik teksi dari Semua House nak ke Kudu yang jaraknya adala dalam tujuh minit berjalan kaki dari Sogo. Macam diperbodohkan dengan alam semesta.

Semata-mata nak makan nasi kandar ini.

Apa aku boleh kata? Orgasmik. Nasi kandar dengan lauk sotong, campuran kuah kari, bendi rebus/celur, telur asin, sayur kobis dan keriak-keriuk papadom bergabung lalu meletup. Aku rasa macam sebulan tak makan nasi bila makan nasi kandar di Kudu. Terharu. Cik Jurugambar, jangan cerita. Sekali suap, dia macam dicium Francesco Carrozzini.

Sudahlah hujan turun renyai-renyai petang tu. Lepas pekena nasi kandar yang orgasmik, kena berjalan demi untuk mengelakkan rasa nak tidur di tengah-tengah jalan. Hujan. Jalan. Tahu apa yang sedap? Kopi. Sumpah tekak terus terloncat-loncat kegembiraan bilamana imej kopi panas terlukis di otak. Dari kejauhan sudah ternampak Starbucks. Oh. Jalan dulu, wei, bagi turun nasi!

Dasar elitis! Macam kedai kopi lain takde kopi panas. Pada Yahudi juga duit ditabur, kan?
Oops. Jangan ada punggung yang terluka, ya?

Alkisahnya, aku bertemu 'seseorang' pada hari itu. Mujur di siang hari. Kalau di malam hari? Mungkin aku pengsan dulu sebelum sempat butang kamera ditekan. Tapi di siang hari pun macam gampang juga, tahu? Efek 'pakaian' beliau... terlalu kuat. Imaginasi aku, macam ditekan-tekan untuk bermain. Pelbagai senario terbayang dalam kepala otak aku.

Kalau 'dia' muncul di malam hari di sebelah katil aku, lalu bagaimana? Rasa aku, nak menjerit pun lidah dah kelu. Hanya mampu main mata, mungkin. Tu pun kalau 'dia' ada mata. Celaka. Sekarang aku dah rasa seram.

Ah. Perlu aku ingatkan di sini, semalam hari lahir aku. Yang ke-26. Aku tak tipu. Aku dah 26 tahun, bukan 15 atau 17 tahun atau pun 23 tahun seperti yang digembar-gemburkan sesetengah pihak. Kembang-kempis hidung aku pun, aku tetap takkan menafikan umur aku. Bisa aja kalau kalian tetap berkeras dengan kenyataan kalian bahawa umur aku adalah 15, 17 atau 23 tahun. Forever young.

Aku Along. Dia Angah. Hakikatnya, umur aku dengan dia tak sampai setahun beza pun.

Aku harap ada orang bagi buku ni sebagai hadiah pada aku. Aku nak baca. Persetankan apa kata orang.

Ahhhhhh. Hidup ini kadang-kala terasa manisnya. Lagi-lagi bila diberi perhatian pada hari lahir sendiri, kan? Tapi jujurnya, aku sudah rasa sedikit tua. Aku sudah rasa dunia sedikit berubah paksinya. Bukan sebab gempa bumi itu. Dunia aku. Apa, kalau dunia ini berubah paksi, korang ada perasan ke? Korang ada kisah? Tak, kan? Jangan nak tipu. Janji korang boleh log in Facebook, dah cukup. Oops. Jangan terluka punggung lagi. Aku bergurau. Dengan sinis.

Hidup ini, kadang-kala manis. Macam Creme Brulee ni. Nikmati ia selagi mampu.


6 comments:

  1. rindu juga nak berjalan-jalan di Jalan TAR.


    Dan, terliur nye lah tengok gambar-gambar di atas!

    *drools*

    ReplyDelete
  2. Ila: Hehehe. Jalan TAR aura dia lain, kan. By the way, gambar-gambar tersebut adalah bertujuan untuk menimbulkan provokasi. Hahaha.

    ReplyDelete
  3. Dunno whether you got my message yesterday :(

    I'll repeat it here anyway. HAPPY BIRTHDAY!

    ReplyDelete
  4. Wani: Didn't get your message. Bila send? Thank you for the wish.

    ReplyDelete
  5. Around midnight! Hantar 2 kali!

    ReplyDelete
  6. Wani: Satu pun tak dapat. Pelik.

    ReplyDelete

Words could heal... or it could hurt or maybe, it won't bring any difference. Either way, just type away!