Friday, June 17, 2011

k-pop: apa masalahnya?

Kalau ikutkan, aku malas nak komen benda ni sebenarnya. Sebab apa? Sebab bagi aku, benda remeh. Semua orang ada pendapat sendiri, kan kan kan? Tapi kenapa, dalam kita menyuarakan pendapat kita sendiri, kita tak boleh nak menghormati pendapat orang lain? Kenapa? Why, tell me why? Kau suka keroncong, aku suka zapin, apa masalahnya? Okey, tipu. Aku tak tau pun sebenarnya nak layan zapin ni. Aku cuma bagi contoh.

Aku tengok kebelakangan ni, ramai betul orang mengutuk K-Pop. Ramai yang mencari sisi-sisi negatif K-Pop. Ramai yang hanya nampak kekurangan K-Pop. K-Pop, by the way, ialah merujuk kepada Korean Pop, iaitu lagu-lagu/muzik dari Korea. Aku suka K-Pop. Serius. Aku minat K-Pop. Aku suka BIG BANG, aku suka 2NE1, aku suka Baek Ji-Young, aku layan Girls Generation/SNSD.

BIG BANG: Seungri, GD, Taeyang, Daesung dan TOP. Tengok, aku siap tahu nama lagi.
Aku takla searif mana nak menilai sesuatu hasil seni tu, tapi lagu/muzik, macam makanan jugak, ikut selera masing-masing, ye dak? Aku kata lagu-lagu K-Pop tu sedap didengar dan menarik untuk ditonton. Faham ke tak lagu diorang tu? Helo, kata music is universal? Yang Shakira dok nyanyi Waka Waka tu, korang faham ke setiap bait-bait kata dia? Jangan nak tipu sangat. Korang nyanyi lagu tu segala idgham, dengung dia entah betul entah tidak pun bukan korang tahu, ye dak? Samalah macam aku dengar lagu K-Pop. Janji lagu-lagu dia kena dengan selera aku, beat dia menarik, jalan aje.

Girls Generation/SNSD. Maap, memang aku tak tau nama-nama diorang ni. Aku kenal Yoona sorang je.
Adik aku yang paling bongsu, Syaqirin, suka layan lagu-lagu rock kapak zaman 90-an. Segala macam BPR, Black Dog Bone bagai dia layan. Dia pernah nyanyi lagu Cinta Pantai Merdeka (aku tak tau siapa nyanyi) depan aku dari mula sampai habis. Lagu-lagu rock kapak tu makanan dia hari-hari. Aku setakat mengusik je kata taste dia teruk. Sebab aku tak layan lagu-lagu macam tu. Tapi takdela pulak aku pi huha sana huha sini mengutuk lagu-lagu tu dengan riaknya. Dah selera dia ke situ, biaq pi la kat dia, ye dak? Takkan kita nak paksa orang suka benda yang kita suka? Mana adil, beb!

2NE1. Pun aku tak tahu nama.
Ada sesetengah orang yang layan K-Pop, tapi kengkonon buat-buat tak layan. Kat Twitter habis dikutuknya K-Pop tu macam sampah gila. Padahal kalau lagu Nobody keluar, menari mengalahkan pondan Filipina. Dasar hipokrit, tahu? Kalau orang boleh hormat apa yang kau suka, kenapa kau tak boleh hormat apa yang orang suka? If you have something bad to say about what other people like, keep it to your fucking self, okay? Nak dengar lagu apa, layan muzik negara mana sekali pun, adalah hak milik setiap insan.

Super Junior. Kumpulan yang dok buat nama kat Eropah sekarang. Mak hayam hado?
Artis-artis Malaysia janganlah cepat melenting sangat dengan kehadiran K-Pop ni. Anggaplah ia sebagai satu persaingan sihat untuk uolls buat lagu-lagu/muzik yang lebih menarik. Apa pekdahnya yang kau nak laser sini, laser sana? Artis K-Pop ada kisah ke? Paling kuat pun, dia senyum je. Diorang ni kental sebab dah training dengan dahsyatnya. Setakat artis Malaysia mak hayam melaser, heran apa diorang, ye dak? Bukannya mak hayam fofuler sampai ke Eropah nun. Pokok pangkalnya, peminat tahu menilai mana yang baik dan mana yang buruk. Setakat dengar lagu, enjoy konsert artis-artis Korea, apa masalahnya?





Tapi kan kan kan... seriuslah. Aku serius memang tak boleh terima yang ini...

Tolong mak, mak geli nyah! Mak geli!


3 comments:

Words could heal... or it could hurt or maybe, it won't bring any difference. Either way, just type away!